مغزت گرم کدوم فیلسوفه؟

یادش به خیر پارسال تو حیاط دانشگاه وسط کلاسای ترم یک دکتری دیدمش. اولش یک نخ سیگار بهم تعارف کرد؛ گفتم سیگاری نیستم؛ گفت: کار خوبی می‌کنی سیگار چیز خوبی نیست منم دیگه مجبورم بکشم. بعدش کنارش نشستم چند تا دانشجو و طلبه هم دورمونو گرفته بودن. خیلی از سهروردی و ملاصدرا و حافظ دفاع می‌کردم. گفت تو مغزت گرم شده” مغزت داغِ سهروردی و حافظ و ملاصدراست. گفتم منظورتون چیه؟ گفت وقتی تحت تاثیر یک فیلسوف یا مکتب یا تفکر یا فرد خاصی قرار می‌گیری و فکر می‌کنی دیگه بالاتر از اون مدعی حقیقتی وجود نداره این یعنی مغزت گرم اونه و اینجا یعنی مرگ فلسفه، مرگ حقیقت و مرگ عقلانیت. و حاضری جونتو واسش بدی.

مدتها گذشت تا تونستم پا روی غرورم بزارم و حرفشو قبول کنم. راست می‌گفت. از کی به این حقیقت رسیدم؟ از وقتی که پی بردم سرسپردگی به یک نفر چقدر میتونه خطرناک باشه و آدم رو یک جهل و سطحی از آگاهی گرفتار کنه که هرگز راه خروجی پیدا نکنه. از زمانی که پی به ارزش ذاتی قدرت بالای تفکر خودم بردم. از زمانی که فهمیدم خداوند عزیز و رحمان چند چراغ روشن در سر راهم قرار داده که خودم می‌تونم در مسیر حقیقت تو دستم بگیرم و گام بردارم بدون اینکه تکیه به شانه‌های یک مکتب فلسفی بزارم.

چراغ عقل! بله چراغ عقلِ خودم بالاترین چراغیه که از هر چراغی روشنتره. چراغ قرآن و تمامی آیاتش که جنسش از جنس تمام سخنان عرفا و فلاسفه از زمین تا آسمان متفاوتتره. جنس آیه‌ای. چراغ پیامبر صل الله علیه وآله و سخنانش. چراغ علی علی‌اسلام و نهج البلاغه. چراغ ادعیه امامان…

 

سرگیجه گناه
خوانش فارابی از اوسیای ارسطو (چاپ مقاله جدید در مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز)

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • درود و خسته نباشید بنده یک سوالی داشتم.
    همانطور که اطلاع دارید، درون دنیای مجازی یک سریی استاد ها آمدن در رابطه با شکرگزاری و … تولید محتوا می کنند.
    مثلا میگن این کار ها رو انجام بده به هدفت می رسی این ذکر در روز هفتم ، هفته ، هفتاد و هفت بار تکرار بکن و …
    به هدفت می رسی حالا خیلی ها انجام میدهند و میرسند …
    من یک سوال دارم آیا اون فردیی که مسیحی هست و … و با اصطلاحات ما آشنا نیست و نمی دونه صلوات و … نداره چطور بدون اینا به بهترین ها می رسه؟
    بنده نظرم این هست ، آدم اگر به اون یکتا اعتقاد صد درصدی داشته باشیم …
    این ایمان و اینکه اون بالاسری بهترین برای ما میخواد تلاشمون بیشتر میشه و همچنین صبر و حوصله امون …
    وقتی که اینطور میشه، ما با عملکرد و دل قرصی که داریم به مسیر ادامه میدیم و اون سختی مسیر به چشم نمیاد …
    سوال بنده بطور کلی این بود که این ایمان چیه ؟ این ذکر هایی که ظاهرا ساختگی هستند چطور می تونن ادم رو به هدف برسونند و اون خارجی ها چطور بدون این ذکر ها به همه چیز میرسن و اینکه این ایمان چطور به خدا مربوط می شود.
    پیشاپیش بابت اینکه به پرسش بنده توجه کردین ممنونم …

    پاسخ
    • سلام.
      در مورد بخش اول سوالتون باید بدونید که صددرصد کسانی که امروزه بدون هیچ سواد حوزوی و دانشگاهی در فضای مجازی از طریق سایت و سوشیال مدیا در مورد روانشناسی ثروت و شکرگزاری صحبت میکنند همگی آدمهای شیاد و کلاه برداری هستند که هدفشون صرفا چاپیدن مردم و دوم خلا معروف شدن خودشان را پر کنند. اگر دارای اعتقادات دینی هم باشیم می‌شود احتمال داد که خیلی از اینها یا رمال و جنگیر هستند یا سهوا و ناخواسته دارند فرمانهای شیطان و اجنه رو اجرا می‌کنند. هیچ احدی جز علما و مراجع تقلید و کسانی که در این راه تحصیل کرده اند و انسانهای موثقی هستند حق ندارند ذکر و ورد اینها را به مردم ارائه کنند. هرچیزی جز از طریق معصوم و قرآن به دست ما رسیده باید در آن شک کرد و با احتیاط با آن رفتار کرد. پس خیلی مراقب باشید گول امثال این افراد را نخورید. حالا ممکن است در کل بشود از لابه لای حرفهایشان حرفهای مفیدی هم پیدا کرد اما به معدود. کسانی مثل سهیل سنگرزاده، حسین عباسمنش، یا آقای عرشیانفر (که قبلا آخوندی بودند و الان ریششان را سه تیغه میکنند!) و صدها خانم و آقایی که مثل اینها میایند و دم از این حرفها می‌زنند حرفهایشان اساس معقول و محققانه‌ای ندارد و ریشه اندیشه همگی آنها به تناسخ، کارما و انرژی و ضمیر ناخودآگاه برمی‌گردد که اندیشه های باطلی هستند.
      در مورد این که چرا مسیحیان به ثروت می‌رسند خب جوابش کاملا معلوم است. هرکسی تلاش می‌کند و به خدا هم توکل کند خداوند زندگی او را پر از رزق می‌کند. چیزی بدون تلاش و سختی به دست نمیآید. بر اساس تفکر اسلامی اینکه کسی گوشه ای بنشیند و مردم را فریب دهد و پول به دست بیاورد اصطلاحا کار یهودی مآبانه و صهیونیستی است. پول شبهه دار و گاها حرام. صرفا ثروتمند بودن و لب سواحل غربی آمریکا با شرت گشتن نشانه درستی کسی نیست. بلکه صرفا صداقت و اطاعت از خدا و تقوا و پرهیزگاری نشانه درست بودن یک شخص است که خود خداوند در قرآن آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ محترمترین شما پیش خدا پرهیزگارترین شماست. خداوند عادل است و وقتی ببیند مخلوقی از او چه مسحیی چه کافر تلاش می‌کند به او رزق فراوان می‌دهد. خداوند عدالت را بین انسانها اجرا می‌کند. هرچند وقتی یک مومن مسلمان خداوند از او راضی باشد رحمت خاصه هم شامل او می‌کند که شامل کس دیگری نمی‌کند. مثلا در جاهایی که کارش گیر می‌کند خداوند گره کارش را باز می‌کند که به دست هیچ کس دیگری باز نمی‌شود. این بحث بسیار مفصل است.
      ایمان یعنی اعتقاد و اعتماد به ایتکه تنها قدرت و اراده الله است که در هستی کار ساز است. ایمان یعنی اعتقاد و اعتماد به اینکه تنها رب و مربی و ولی و وکیل و همه کاره ذره ذره عالم خداوند است. همین زبان که در دهان ما میچرخد و بیرون نمیزند هم هر لحظه کار خداست. هیچ کاری بدون اذن خداوند صورت نمیگیرد. اگر به او توکل کنیم و دستورات او در قرآن و سیره ائمه را رعایت کنیم این یعنی به او ایمان آورده ایم. ایمان خودش را در طاعت نشان میدهد. اگر خداوند به من گفته به جای روابط موقتی و شهوت آلود برو ازدواج رسمی و دائمی کن، من سر بر دستور خدا می‌گذارم و کار حرام نمیکنم. یا گفته نماز بخوان و روزه بگیر هم همینطور و… قس علی هذا.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.