پادکست صوتی صحیفه سجادیه

در میان علما معروف است که به صحیفه سجادیه خواهر قرآن یا انجیل اهل بیت می‌گویند. بعد از قرآن و نهج البلاغه مهمترین کتاب در اسلام محسوب می‌شود. این صحیفه دارای ۵۴ دعا از امام سجاد (َع) است. در این سایت و در این صفحه تمام ۵۴ دعا به صورت پادکست قرار داده شده و نکاتی که خودم از هر دعا درک می‌کنم را خدمتتان قرار می‌دهم.

در دعای یکم در بند نهم امام سجاد عبارتی دارد که گویا حمد و شکر از اوصاف ذاتی انسان است و اگر به جا نیاورد در مرتبه حیوانات نزول می‌کند. «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ» در فلسفه در تعریف انسان حدی می‌آورند مثل انسان حیوان ناطق است. یا انسان حیوان یک سر و دوگوش و راست قامت است. ولی گویا از مشخصات انسانیت سپاسگزاری انسان است که همواره بایدصورت گیرد.

شکرگزاری از لوازم آگاهی است یا برعکس؟ سپاسگزاری ناشی از آگاهی است. زیرا وقتی آگاه می‌شویم که خداوند است که نعمت داده و ما را بر سایرین برتری داده شروع می‌کنیم به حمد و ستایش خداوند. انسان از جنس نور است و نور هم آگاهی است وقتی نور شکرگزاری هم به نور انسان اضافه شود به قول امام در بند ۱۲ تاریکیهای عالم برزخ بر ما نورانی شود: «ستایشی که به سبب آن، تاریکی‌های برزخ را بر ما روشن کند؛ و به وسیلۀ آن، راه رستاخیز را بر ما آسان فرماید». البته انسان آگاه به درک زیبایی نائل می‌گردد و ناخودآگاه ستایش و سپاس خداوند به وجود می‌آید. سهروردی عبارتی دارد که شبیه این عبارت «و به کمک آن، رتبه‌های ما را نزد گواهان روز قیامت بلند گرداند» است سهروردی می‌گوید: یلحق بالقواهر لیزداد عدد المقدسین من الانوار الی غیرالنهایه. انسانی که نورانی شده تا جایی نزد خداوند مرتبت می‌یابد که در عدد انوار قاهره در می‌آید.

از آنجا که امامان معصوم از انوار الهی و مقدسین در جوار حق هستند خداوند به واسطه آنها قبض و بسط می‌کند و با توسل به آنها بسط صورت می‌گیرد و خداوند ادبار و اقبال می‌کند. بنابراین ائمه آلات و وسایل بسط و قبض عالم است و یا وسایل ادبار و اقبال خداوندند. هر نعمتی و هر روزی از مجرای آنها سرازیر می‌گردد.

البته در برخی ترجمه به اهل بیت اشاره شده مثلا ترجمه عابدینی مطلق ولی در برخی ترجمه های دیگر آلات قبض و بسط به صورت ترجمه سطحی و مادی ترجمه شده و اشاره ای به این نکته عرفانی نشده است.

البته سپاسگزاریی ارزشمند است و اهمیت دارد که ما را از ارتکاب معصیت باز دارد. یا بهتر است بگوییم ما را از ارتکاب گناه باز می‌دارد. «ستایشی که رشتۀ اتّصال به طاعت و بخشش و عامل رضایت و خشنودی‌اش و وسیلۀ آمرزشش و راهی به سوی بهشتش و حفاظت کننده از کیفرش و امان از خشمش و مددکاری بر طاعتش و مانع و سدّی از نافرمانی‌اش و کمکی بر ادای حق و عهد و پیمانش، باشد». شکرگزاری واقعی در عمل صورت می‌گیرد زمانی که تمامی نواقص اخلاقی مثل خشم و شهوت و عجله و قضاوت کردن و حسادت و غیبت و دروغ گفتن و … را در خود پاک کردیم آنگاه همه روابط ما با خدا، هستی، مردم و خودمان پسندیده می‌شود و خود این نیکو شدن ارتباط اصل نعمت است زیرا هر رزقی در دل پاک کردن این روابط حاصل می‌گردد.

فقط برای امروز خودت را به خدا بسپار
روش اولویت‌بندی و طبقه‌بندی ارزش‌های زندگی

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • با سلام و احترام
    مطلبتون خوب بود ممنونم…
    نمی دونم چرا
    ولی به نطرم رسید منم آنچه از شکر گزاری به ذهنم می رسه بنویسم

    هر صفتی که ما آنرا از خود عیان می کنیم
    یعنی به نحوی شکوفایش می کنیم در اصل خداست که در ما شکوفا می شود..
    در اصل ذره ای از بی نهایت ذات هویدا می شود
    همچنان که طبق حدیث کنز دوست دارد که شناخته شود (آشکار شود ، از ذات بسیط درآید و.و.و)

    شکر گزاری از صفات حق است
    و چیزی است فراتر از تشکر کردن به معنای عرفی ما
    وقتی زبان به تبع عقل و عقل به تبع فهم الهی شروع به تشکر کردن و شکر گزاری می کند در اصل وجهه ای از او را نشان می دهد.

    شکر یعنی ممنونم که مرا برخوردار کردی
    ممنون بودن و تشکر یعنی رضایت و تسلیم
    و رصایت و تسلیم وجهه ای از ذات اوست که هویدا شده

    وقتی انسان تشکر می کند انگار خدا را نشان می دهد
    او را هویدا می کند
    ذات را شکوفا و بر ملا می کند

    ممنونم که مرا برخوردار کردی سپاس..

    این سپاس انسان را از درون پر می کند
    خلاها و دوگانگی ها را از بین می برد
    انگار مرا به وحدت نزدیکتر می کند

    سپاس یعنی اتصال
    سپاس یعنی برخورداری ام را از وجهه ای از نور می بینم و با ان یکی می شوم

    سپاسگزاری یعنی دیدن نعمت و با ان یکی شدن و حتی آن شدن

    سپاس انسان را الهی تر می کند بدین معنی که الله را درون ما شکوفاتر و روشن تر می کند و نورانیت ما به سرچشمه نزدیک تر می شود

    و قطع به یقین بقیه ی حالات نیک که در انسان رخ می دهد مثل طلب مغفرت
    دعا نیکی رصا و.و.و بی نهایت صفاتی که ازدرون انسان خود را نشان می دهد
    در اصل اوست که هویدا می شود
    نه من در برابر او
    که این شخصی کردن خداست در مقابل من

    برخورداری را می بینم و شکر می کنم پس من شکوفاتر شده ام که می بینم وگرنه در برابر این نعمت چشمانم بسته و دهانم قفل بود و شکری نداشت که بجا آورد.
    شکر گزاری پرتوی از جلوه ی نور الله است وومنی در ان به چشم نمی خورد ..

    🌹🌹

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.