وبلاگ – کارتی (تمام عرض)
“راز رضایت: سفر به درون برای یافتن آرامش و شکرگزاری” (قسمت ۲)
“راز رضایت: سفر به درون برای یافتن آرامش و شکرگزاری” (قسمت اول)
راز تعادل عقل: تمییز صحیح از نادرست (قسمت ۱)
**دکتر حمید خسروانی**
عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
متخصص در حوزه روانشناسی اسلامی و مشاورههای تلفیقی حقوقی و روانشناسی
وکیل پایه یک دادگستری و کارآموز وکالت
نویسنده مقاله و رساله و پایان نامه، با قیمت مناسب و با تضمین و مدرک، تضمین چاپ، سفارشات طراحی سایت و نویسندگی، روزنامه نگار، نوشتن، تخصص در نوشتن، در حوزه های حقوقی، روانشناسی و فلسفه و کلام اسلامی، حسابداری و مدیریت، ادبیات، انگلیسی، دینی، مذهبی، جامعه شناسی، مهندسی، پزشکی،
دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشاوره، در آمد، ثروت، علامه طباطبایی، علوم سیاسی،
**رویکرد و خدمات تخصصی:**
– پذیرفتن پروندههای حقوقی و کیفری، ملکی، ثبتی
– دعاوی خانواده: طلاق، ازدواج، مهریه و مطالبه مهریه
– شرکتهای تجاری و قراردادنویسی
– انواع دعاوی کیفری و حقوقی
تعریف دعاوی حقوقی و کیفری
**دعاوی حقوقی:**
دعای حقوقی به معنای دعوای ناشی از نقض حقوق مدنی، سرپیچی از تعهدات افراد و ایجاد خسارت در این زمینه است. دعاوی حقوقی به دو گروه زیر تقسیم میشوند:
1. **اموال:** شامل مسائل مرتبط با مالکیت افراد بر اموال منقول و غیر منقول، قراردادها و مطالبه انواع طلب.
2. **اشخاص:** شامل مباحثی مانند طلاق، ازدواج و ارث.
مرجع صالح برای رسیدگی به این دعاوی دادگاههای عمومی (بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی) بوده و قانون حاکم، آیین دادرسی مدنی است. دعوا در این نوع دعاوی با دادخواست خواهان آغاز میشود.
**دعاوی کیفری:**
این نوع دعاوی در پی وقوع جرمی مانند کلاهبرداری، سرقت، قتل و دیگر موارد مطرح میشود. در این دعاوی، سه رکن مادی، معنوی و قانونی بسیار اهمیت دارد.
– **رکن مادی:** صورت فیزیکی جرم
– **رکن معنوی:** سوء قصد آگاهانه مجرم
– **رکن قانونی:** اثبات جرم طبق قانون
قانون حاکم بر این دعاوی، آیین دادرسی کیفری بوده و مرجع صالح برای رسیدگی شامل دادسرا، دادگاههای کیفری ۱ و ۲، دادگاه نظامی، دادگاه انقلاب و دادگاه اطفال و نوجوانان است.
### دستهبندی دعاوی حقوقی
**دعاوی حقوقی مالی:**
این دعاوی به سه قسم تقسیم میشوند:
1. **مالی عادی:** شامل مطالبه خسارت، مطالبه ثمن، دعوای ابطال سند مالکیت و غیره.
2. **مالی در امور حسبی:** مانند تقسيم ترکه و مطالبه ارثیه.
3. **مالی بین موجر و مستاجر:** شامل مطالبه اجاره معوقه و حق پیشه.
**دعاوی حقوقی غیر مالی:**
دعاوی غیر مالی شامل موارد زیر هستند:
– استرداد جهیزیه، استرداد شیربها، الزام به ثبت واقعه ازدواج، دعاوی ولایت و نسب و دیگر دعاوی که به مسائل غیر مالی مربوط میشوند.
### دعاوی کیفری
دعاوی کیفری به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
1. **جرایم علیه اموال:** مانند سرقت مسلحانه و غیر مسلحانه، کلاهبرداری و جعل.
2. **جرایم علیه اشخاص:** شامل قتل، تجاوز، تهدید و روابط نامشروع.
برخی از مهمترین دعاوی کیفری عبارتند از:
– اختلاس، پولشویی، جعل، اخاذی، توهین و افترا، ضرب و جرح، قتل عمد و غیر عمد، قاچاق و …
### دعاوی ملکی
دعاوی ملکی به سه نوع حقوقی، کیفری و ثبتی تقسیم میشوند و شامل موارد زیر هستند:
– کلاهبرداری در معاملات مسکن و مستغلات
– خیانت در امانت در مورد املاک
– ورود غیر مجاز به املاک دیگران و تصرف عدوانی.
این موارد در مجموع نمایانگر تجربه و تخصص دکتر خسروانی در حوزههای مختلف حقوقی و کیفری و توانمندی وی در ارائه خدمات حقوقی متنوع است.
دکتر حمید خسروانی**
عضو مرکز وکلای قوه قضاییه
متخصص در حوزه روانشناسی اسلامی و مشاورههای تلفیقی حقوقی و روانشناسی
وکیل پایه یک دادگستری و کارآموز وکالت
نویسنده مقاله و رساله و پایان نامه، با قیمت مناسب و با تضمین و مدرک، تضمین چاپ، سفارشات طراحی سایت و نویسندگی، روزنامه نگار، نوشتن، تخصص در نوشتن، در حوزه های حقوقی، روانشناسی و فلسفه و کلام اسلامی، حسابداری و مدیریت، ادبیات، انگلیسی، دینی، مذهبی، جامعه شناسی، مهندسی، پزشکی،
A climber does not understand the meaning of the peak until he falls
A climber does not understand the meaning of the peak until he falls.
Recently, in my website: http://www.hamidkhosravani.ir I wrote an article entitled “Passing through the darkness is a condition for entering the world of light” and also “Pain and suffering are the language of God’s communication with us…” To complete it, I will publish a new article for you.
In mysticism, we have a law that says that objects are known by their opposites, “Taref al-aShaya Bazdadha”. It is not possible for someone who has not experienced the pain of falling out of love but knows what love is. It is not possible for someone who has not tasted the darkness and fear in the dark, but knows how much joy there is in the light and life in the light. A person who has not sinned does not know how precious purity is. Until you fall many times in life in all aspects of education, career, relationships, etc., you will not understand standing. Until you commit no sin, you will not understand how to live cleanly and innocently. A climber does not understand the meaning of the peak until he falls.
Someone who is absolutely pure and innocent seems to have no understanding of the pain and suffering of a guilty person’s conscience.Those who claim to be pure and innocent can never understand the pain of a sinner. So when no one understands what pain you suffer in sin! What pain do you suffer in your fall! He is not worthy to guide you because he has not walked the path and it is impossible to guid him. cannot give you a message from God; So this is why God allows you to fall. This is part of the divine traditions and laws of existence that allow you to advance to the limit of unbelief. It allows you to go to the edge of falling. Go to the point of losing everything you think you have. Usually, when you get here, you say to yourself, I have reached the end of the line and this is the end of the road, and you think that life has ended for you.
When you walk this turbulent path, first you understand that no one but God can help you.Second, you become humble (you don’t have pride and fear), which means that you don’t consider yourself to be anyone, and you don’t count on your own strength and will, and you don’t consider others as important people, and you don’t assume any value or power for them. And thirdly, God uses you in His good affairs; You will be in God’s hands. So God wants to make you a sympathizer for other human beings. You can never empathize if you have not experienced pain. You can never be a good dentist if your tooth doesn’t hurt. The best doctor is the one who sympathizes with his patient.
In a boxing match, the person who falls down and does not get up will be knocked out and thrown out of the match. In boxing matches, the one who falls down but gets up does not lose the match, but the one who falls down and does not get up is the main loser. Everyone can fall on the path of life in the path of doing the right thing.In whatever path you are on, you fall, you slip, you have pain, you have difficulty, but the important thing is to get up and continue. Success is not a sprint but a endurance race.
God does not burden us more than we can bear. It is stated in the Holy Quran that ” On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns..” Only for today, God surely sees and knows how much your tolerance is up to this moment. He knows the extent of your despair. He knows what he has made and he knows what he has created; He understands your existential capacity. You just have to do the next right thing.Missing, despairing, controlling, comparing with others, being disappointed, etc. will make you go off the path, and Satan wants exactly the same for you to go off the right path; By bringing fear, by bringing despair, by bringing control and comparing and… so if you fall, get up again! If you fail, get up again! Our part is to saddle and prepare the horse for victory, but it is God who gives us victory; It is God who lifts us up and holds our hands.
Life is like walking on a mountain. Mount Everest is the highest peak on earth. There have been many who stayed in the middle of Everest and did not go any further and lost their lives.The person who is on the way to the peak starts well, but when he climbs and gets stuck in the middle of the peak and the ground, he may be disappointed! Maybe he will get tired! And there is a place where no one, no human and nothing can help him. Many people’s words are meaningless to him. Many people come and complain to him that you should do this; It is wrong here, you have to do it; But God wants to give you a message that on the right path, sometimes you reach a place where only God knows that you have reached the top one more step and He inspires you. In this way you know that if you jump down you will fall and if you go up you will climb. When will you reach the top? What is the shape of the peak? What events are waiting for you at the top? Sometimes we cannot plan for our tomorrow what will happen tomorrow; Sometimes when we look behind us; to fall; We are filled with fear when we look at the bottom of those dark places; But that’s where you learn the big lesson where you just say to yourself, what’s the next right thing to do, boy? Where I don’t know what to do; Where I don’t know what God’s will is? There, the only thing I know is that it is not God’s will, God does not want you to deviate from the right path, and you should just look in front of you like a lion and take a step forward.When you pray like Ali saying ” God! Grant me the perfection of separation from creatures, to fully reach yourself” that God cut me off from other than you! Then there are places in life where God wants you, son! O girl! All the supports that you have relied on in your heart and you have hidden them in your chest for the day that, for example, if this happens, I will count on this, on that money, on my uncle who is the boss, on this house, on beauty, My family and so on… everyone will be brought down by the earthquake so that you understand that no one, and nothing can take the place of God in your life. Everyone has more difficult valleys and problems today, and the peaks he gets are higher. We are disappointed! We get tired! This is how we humans are on the planet. And our lot is to fall. Our lot is to get tired. Our lot is to be disappointed.Disappointed in all our beliefs. Desperate for all we have. Disappointed with all the actions we have taken for ourselves. From all the plans we made for our lives. Where the believer is disappointed, God’s hope is like a light in the morning that finds the day in the darkest moment of the night and appears and illuminates the life of that believer. You understand that God does things for you that no one else can do and that only God can help you; So throw away the satanic lies that say there is no God! And the way you are going is empty and aimless! Because in all difficulties and problems, Satan always wants to make you understand one thing that will destroy your identity and belief in God. What? That God is cowardly! God cannot; God does not want to help you; God does not value you. You have no value at all for God.These lies are brought by the devil to disappoint you, but God is there and he wants to give you the best, and be sure that he will give you the best.
Author: Hamid Khosravani
Iran tehran
Source: https://hamidkhosravani.ir/
2024-08-12
Phon: +989167392812
تا نیفتی ایستادن را نمیفهمی
نویسنده: دکتر حمید خسروانی
اخیرا مطلبی تحت عنوان «گذر از تاریکی شرط ورود به دنیای نور» و همچنین «درد و رنج، زبان صحبت خدا با ماست…» نوشتم. برای تکمیل آن مطلب جدیدی برایتان منتشر میکنم.
در عرفان قانونی داریم که میگوید اشیاء به ضد آنها شناخته میشوند «تعرف الاشیاء باضدادها». امکان ندارد کسی درد فارغ شدن از عشق را نکشیده باشد ولی بداند عشق چیست. امکان ندارد کسی تاریکی و ترس در تاریکی را نچشیده باشد ولی بداند نور و زندگی در نور چقدر لذت دارد. کسی که گناه نکرده باشد نمیداند پاکی و عصمت چقدر با ارزش و قیمتی است. تا بارها در زندگی در تمامی جنبه های تحصیلی، شغلی، روابط و … نیفتید و سقوط نکیند ایستادن را نمیفهمید. تا گناه و خطا نکنید پاک و معصوم زیستن را نمی فهمید. کوهنورد تا سقوط نکند معنی قله را نمی فهمد.
کسی که مطلقا پاک و معصوم باشد به نظر میرسد درکی از درد و رنج و عذاب وجدان یک شخص گناه کار نداشته باشد. کسانی که ادعا میکنند پاکند و معصومند آنها هیچ وقت نمیتوانند بفهمند که یک گناهکار چه دردی میکشد. پس وقتی کسی درکی از این ندارد که تو در گناه چه دردی میکشی! در سقوطت چه دردی میکشی! او شایستگی این را ندارد که تو را رهنمایی کند زیرا راه رفته را نرفته است و دستگیری او ناممکن است. نمیتواند پیامی از طرف خداوند به شما بدهد؛ پس خداوند برای همین است که اجازه میدهد تو سقوط کنی. این جزء سنن الهی و قوانین هستی است که اجازه میدهد تو تا مرز بی ایمانی جلو بروی. اجازه میدهد تو تا مرز سقوط بروی. تا مرز از دست دادن تمام آن چیزی که فکر میکنی داری، بروی. معمولا وقتی به اینجاها میرسی با خودت میگویی به آخر خط رسیدم و این پایان راه است و به این فکر میافتی که زندگی برای تو پایان پذیرفته است.
وقتی این مسیر پر موج و پر تلاطم را طی میکنی اول اینکه تو میفهمی هیچ کسی جز خدا نمیتواند کمکت کند. دوم اینکه متواضع میشوی (غرور و ترس نداری) یعنی نه خودت را کسی حساب میکنی و روی قدرت و اراده خودت حساب نمی کنی و هم دیگران را به آدم حساب نمیکنی و برای آنها هیچ ارزش و قدرت علی حده ای فرض نمیکنی. و سوم اینکه خدا از تو در امور خیرش استفاده میکند؛ تو دست خداوند میشوی. پس خداوند دنبال این است که از تو یک همدرد برای سایر ابناء بشر بسازد. تو هرگز نمیتوانی همدرد باشی اگر دردی را نچشیده باشی. تو هرگز نمیتوانی دندانپزشک خوبی باشی اگر دندانت درد نگرفته باشد. بهترین پزشک کسی است که همدرد مریضش باشد.
در مسابقه بوکس کسی که زمین بخورد بلند نشود ناک اوت میشود و از مسابقه بیرونش میکنند. در مسابقات بوکس کسی که زمین میافتد ولی بلند میشود مسابقه را نمیبازد ولی کسی که میافتد زمین و بلند نمیشود او بازنده اصلی است. همه در مسیر زندگی در مسیر کار درست ممکن است سقوط کنند. در هر مسیری که هستی سقوط داری، لغزش داری، درد داری، سختی داری، اما مهم این است که بعدش بلند بشوی و ادامه بدهی. موفیقت دوی سرعت نیست بلکه دوی استقامت است.
خدا بیشتر از طاقتمان به ما تکلیف نمیکند. «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ: خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند. هر کس عمل شایسته ای انجام داده، به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده، به زیان اوست» فقط برای امروز مطمئنا خدا میبیند و میداند که تو سقف تحملاتت تا این لحظه چقدر است. میداند درجه ناامیدی تو تا کجاست. می داند چه ساخته است و میداند چه آفریده است؛ ظرفیت وجودی تو را درک میکند. تو فقط باید کار درست بعدی را انجام بدهی. حسرت خوردن، نومید شدن، کنترل کردن، مقایسه کردن با دیگران، ناامید شدن و … باعث میشود که تو از مسیر خارج بشوی و شیطان هم دقیقا همین را میخواهد که تو از مسیر درست خارج بشوی؛ با آوردن ترس، با آوردن ناامیدی، با آوردن کنترل و مقایسه کردن و … پس اگرسقوط کردی دوباره بلند شو! اگر شکست خوردی دوباره بلند شو! سهم ما این است که اسب را برای پیروزی زین و آماده میکنیم اما این خداوند است که به ما پیروزی میبخشد؛ این خداوند است که ما را بلند میکند دست ما را میگیرد.
زندگی همانند طی مسیر در یک قله است. قله اورست بزرگترین قله روی زمین است. خیلیها بودهاند که در وسط اورست مانده اند و دیگر پیش نرفتهاند و جان خود را از دست داده اند. کسی که در مسیر صعود به سمت قله است اول را خوب شروع میکند ولی وقتی بالا میرود و وسط قله و زمین گیر کند شاید ناامید بشود! شاید خسته بشود! و آنجا جایی است که هیچ کس، هیچ انسانی و هیچ چیزی نمیتواند به او کمک کند. حرفهای خیلی از آدمها برایش بیمعناست. خیلیها میآیند به او ایراد میگیرند که تو این کار را باید بکنی؛ اینجا اشتباه است آن کار را باید بکنی؛ اما خداوند آنجا میخواهد یک پیامی به او بدهد که در مسیر صحیح، گاهی وقتها به جایی میرسی که فقط خدا میداند که یک قدم دیگر جلو بروی به قله رسیدهای و آن را به تو الهام میکند. در این مسیر تو این را میدانی که اگر بپری پایین سقوط میکنی و اگر بالا بروی صعود میکنی. کی به قله میرسی؟ قله چه شکلی است؟ چه اتفاقاتی در قله منتظرت است؟ گاهی وقتها نمیتوانیم برای فردایمان نقشه بکشیم که چه اتفاقاتی قرار است فردا بیفتد؛ گاهی وقتها به پشت سرمان که نگاه میکنیم؛ به سقوط؛ به تهِ تهِ تهِ آن جاهای تاریک که نگاه میکنیم پر از ترس میشویم؛ اما آنجا درس بزرگی را میگیری که آنجا فقط به خودت میگویی پسر کار درست بعدی چیست؟ آنجایی که من نمیدانم چکار کنم؛ آنجا که نمیدانم خواست خدا چی است؟ آنجا تنها چیزی که میدانم این است که چه چیزی خواست خدا نیست، خدا نمیخواد تو از مسیر درست خارج بشوی و باید مثل شیر فقط جلویت را نگاه کنی و قدم به سوی جلو برداری.
وقتی مثل علی دعا میکنی که «إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الأِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ» که خداوندا من را از غیر خودت قطع کن! آنگاه جاهایی در زندگی میرسد که خداوند میخواهد که تو ای پسر! ای دختر! تمام تکیه گاههایی که در قلبت به آنها تکیه کردهای و آنها را برای روز مبادا در گاو صندوقت پنهان کرده ای که مثلا اگر این اتفاق افتاد روی این حساب کنم، روی آن پول، روی داییم که رئیس است، روی این خانه، روی زیبایی، خانوادهام و… همه را توسط زلزله پایین میریزد تا بفهمی هیچ کس و هیچ کس و هیچچیز نمی تواند جای خداوند را در زندگی تو بگیرد هرکس بامش بیشتر برفش بیشتر. هرکس دره های سختی و مشکلات امروزش زیادتر است قله هایی که نصیبش میشود بلندتر است. ما ناامید میشویم! خسته میشویم! این حال ما انسان های روی کره زمین است. و سهم ما این است که سقوط کنیم. سهم ما این است که خسته بشویم. سهم ما این است که ناامید بشویم. ناامید از تمام باورهایمان. ناامید از تمام داشتههایمان. ناامید از تمام اعمالی که برای خودمان کردیم. از تمام برنامهریزیهای که برای زندگیمان کردیم. مومن، آنجایی که ناامید میشود، امید خداوند مثل یک نور در طلوع صبح که در تاریک ترین لحظه شب، روز را پیدا می کند و ظهور میکند و دور و بر زندگی آن مومن را روشن میکند. تو میفهمی که خداوند کارهایی برای تو انجام میدهد که هیچ کس قادر به انجام دادنش نیست و این فقط خداوند است که میتواند به تو کمک کند؛ پس دروغهای شیطانی را دور بریز که میگوید خدا نیست! و راهی که میروی پوچ و بی هدف است! چرا که در تمام سختی ها و مشکلات شیطان همیشه میخواهد یک چیز را به شما بفهماند که هویت و باور به خدا را برای تو از بین ببرد که چه؟ که خدا نامرد است! خدا نمیتواند؛ خدا نمیخواهد به تو کمک کند؛ خدا برای تو ارزشی قائل نیست. اصلا تو برای خدا ارزشی نداری. این دروغها را شیطان میآورد که تو را ناامید کند اما خداوند آنجا هست و اتفاقا میخواهد بهترینها را به تو بدهد و مطمئن باش که به تو میدهد.
چکیده اکسپت شده در همایش فلسفه دین دانشگاه تِرِنتو Trento ایتالیا
۱. انجام سفارشهای طراحی سایت و مدیریت آن در دورههای سهماهه، ششماه و یک ساله.
۲. انجام سفارشهای سئو و مشاوره در پروژههای نوشتاری و نویسندگی در همه موضوعات.
۳. مشاوره در حوزههای روانشناسی اسلامی، فلسفی و حقوقی
از طریق راههای زیر با دکتر حمید خسروانی در ارتباط باشید:
حمید خسروانی، مشاوره حقوقی، مشاوره نویسندگی، سفارش سایت
The Difference Between the Cosmological Argument in Western Philosophy and the Argument of Necessity and Possibility in Islamic Philosophy from the Perspective of Hamidreza Ayatollahy
۱. انجام سفارشهای طراحی سایت و مدیریت آن در دورههای سهماهه، ششماه و یک ساله.
۲. انجام سفارشهای سئو و مشاوره در پروژههای نوشتاری و نویسندگی در همه موضوعات.
۳. مشاوره در حوزههای روانشناسی اسلامی، فلسفی و حقوقی
از طریق راههای زیر با دکتر حمید خسروانی در ارتباط باشید:
حمید خسروانی، مشاوره حقوقی، مشاوره نویسندگی، سفارش سایت
تا نیفتی ایستادن را نمیفهمی
در عرفان قانونی داریم که میگوید اشیاء به ضد آنها شناخته میشوند «تعرف الاشیاء باضدادها». امکان ندارد کسی درد فراغ نکشیده باشد ولی بداند عشق چیست. امکان دارد کسی تاریکی و ترس در تاریکی را نچشیده باشد ولی داند نور و زندگی در نور چقدر لذت دارد. کسی گناه نکرده باشد نمیداند پاکی و عصمت چقدر با ارزش و قیمتی است. تا نیفتید ایستادن را نمیفهمید. تا گناه نکنید پاک زیستن را نمی فهمید. تا سقوط نکنید معنی قله را نمی فهمید. حمید خسروانی وکیل فلسفه حقوق
فیلم سخنرانی حمید خسروانی در همایش بین المللی فلسفه دین در دانشگاه شهید بهشتی
فیلم سخنرانی دکتر حمید خسروانی در همایش بین المللی فلسفه دین در دانشگاه شهید بهشتی
دکتر حمیدرضا آیت اللهی
دکتر رسول رسولی پور
دانشگاه شهید بهشتی
وب سایت وکیل حمید خسروانی
حمید خسروانی
فلسفه هندو حمید خسروانی
فلسفه اسلامی حمید خسروانی
کلام اسلامی حمید خسروانی
حمید خسروانی: مقایسه طرز تلقی آیین اسلام و آیین هندو نسبت به شرور و رنج
انجمنعلمی فلسفۀ دین ایران
قرآن
اسلام
دانلود طرح درس و جزوه درس «تاریخ مذاهب و فرق کلامی» حمید خسروانی در دانشگاه شهید مطهری
طرح درس و جزوه درس «تاریخ مذاهب و فرق کلامی» دکتر حمید خسروانی در دانشگاه شهید مطهری
سخنرانی حمید خسروانی در دوازدهمین همایش انجمن فلسفه دین ایران
متنخوانی متون تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) قسمت دوم
متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در قسمت قبلی این موارد آموزش داده شد: لینک آموزش قسمت اول
چگونگی نوشتن اسامی فارسی به لاتین یا انگلیسی در متنهای تخصصی یا مقالات. فینگلیش کردن، مکرون و کارنها.
بررسی اطلاعات مربوط به مقاله و ژورنال
بررسی زمان حال ساده و زمان حال مجهول در متون تخصصی انگلیسی در این ویدئو توضیح داده میشود. به اضافه چند نکته گرامری مهم مثل قرار گرفتن دو فعل در کنار همدیگر و یا آمدن مصدر با to و مصدر ingدار یا جرند بعد از حروف اضافه.
متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در این آموزش چکیده مقاله تخصصی بنده که در شماره اخیر مجله دانشگاه تبریز چاپ شده است مورد متنخوانی قرار میگیرد.متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در قسمت اول این آموزش مبحث چگونگی فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی به انگلیسی آموزش داده میشود. ضمن آن به مبحث مهم مکرون و کارون که برای خوانا کردن اسامی فارسی برای انگلیسی زبانها در متون تخصصی به کار میرود آموزش داده میشود. مکرون همان خط تیره یا خط فاصله ایست که در بالای حروف صدادار قرار میگیرد و کارن هفتکی است که در بالای حروف بی صدا برای نشان دادن اندازه کشیدن حروف مکرون به کار میرود.متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در قسمت اول این آموزش مبحث چگونگی فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی به انگلیسی آموزش داده میشود. ضمن آن به مبحث مهم مکرون و کارون که برای خوانا کردن اسامی فارسی برای انگلیسی زبانها در متون تخصصی به کار میرود آموزش داده میشود. مکرون همان خط تیره یا خط فاصله ایست که در بالای حروف صدادار قرار میگیرد (ā, ē, ī, ō, ū) و کارن، هفتَکی (Ǎ Ě) است که در بالای حروف بی صدا برای نشان دادن اندازه کشیدن حروف مکرون به کار میرود.
نوشتن کلمات فارسی به صورت حروف انگلیسی یا فینگلیش میتواند طبق قواعدی که معین در کتاب فرهنگ معین آورده نوشته شود. ولی در هر صورت باید مکرون و کارن ها به درستی بر سر حروف به کار رود. وب سایت برای نوشتن فینگلیش:
دکتر حمید خسروانی
وب سایت حمید خسروانی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) by Dr. Hamid Khosravani
In this tutorial, the abstract of my specialized article, which was published in the latest issue of Tabriz University magazine, will be read. Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) Dr. Hamid Khosravani
In the first part of this tutorial, the topic of how to Finglish Persian philosophical words into English is taught. At the same time, the important topic of Makron and Karon, which is used to make Persian names readable for English speakers in specialized texts, is taught. Makron is the same dash or space that is placed above the vowel letters, and Karen is Haftaki, which is used above the silent letters to show the size of the macron letters. Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) by Dr. Hamid Khosravani
Writing Persian words in English or Finglish letters can be written according to the rules given by Moin in the book Farhang Moin. But in any case, macrons and carnes should be used correctly on letters. Website for writing Finglish:
Dr. Hamid Khosravani
Hamid Khosravani’s website
Finglishing specialized Persian philosophical words
Finglishing specialized Persian philosophical words
Finglishing specialized Persian philosophical words
متنخوانی متون تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) ۱
متنخوانی متون تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) قسمت اول
متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در این آموزش چکیده مقاله تخصصی بنده که در شماره اخیر مجله دانشگاه تبریز چاپ شده است مورد متنخوانی قرار میگیرد.متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
در قسمت اول این آموزش مبحث چگونگی فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی به انگلیسی آموزش داده میشود. ضمن آن به مبحث مهم مکرون و کارون که برای خوانا کردن اسامی فارسی برای انگلیسی زبانها در متون تخصصی به کار میرود آموزش داده میشود. مکرون همان خط تیره یا خط فاصله ایست که در بالای حروف صدادار قرار میگیرد و کارن هفتکی است که در بالای حروف بی صدا برای نشان دادن اندازه کشیدن حروف مکرون به کار میرود.متنخوانی تخصصی زبان انگلیسی (فلسفه اسلامی، متافیزیک) دکتر حمید خسروانی
نوشتن کلمات فارسی به صورت حروف انگلیسی یا فینگلیش میتواند طبق قواعدی که معین در کتاب فرهنگ معین آورده نوشته شود. ولی در هر صورت باید مکرون و کارن ها به درستی بر سر حروف به کار رود. وب سایت برای نوشتن فینگلیش:
دکتر حمید خسروانی
وب سایت حمید خسروانی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
فینگلیش کردن کلمات تخصصی فلسفی فارسی
Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) by Dr. Hamid Khosravani
In this tutorial, the abstract of my specialized article, which was published in the latest issue of Tabriz University magazine, will be read. Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) Dr. Hamid Khosravani
In the first part of this tutorial, the topic of how to Finglish Persian philosophical words into English is taught. At the same time, the important topic of Makron and Karon, which is used to make Persian names readable for English speakers in specialized texts, is taught. Makron is the same dash or space that is placed above the vowel letters, and Karen is Haftaki, which is used above the silent letters to show the size of the macron letters. Specialized reading of English language (Islamic philosophy, metaphysics) by Dr. Hamid Khosravani
Writing Persian words in English or Finglish letters can be written according to the rules given by Moin in the book Farhang Moin. But in any case, macrons and carnes should be used correctly on letters. Website for writing Finglish:
Dr. Hamid Khosravani
Hamid Khosravani’s website
Finglishing specialized Persian philosophical words
Finglishing specialized Persian philosophical words
Finglishing specialized Persian philosophical words
دعای سوم صحیفه سجادیه با گویندگی حمید خسروانی
دعای سوم صحیفه سجادیه با گویندگی حمید خسروانی
وَ كانَ مِنْ دُعائِهِ عليهالسلام فى الصَّلوةِ عَلى حَمَلَةِ
دعای آن حضرت در طلب رحمت بر حاملان
الْعَرْشِ وَ كُلِّ مَلَكٍ مقرّبٍ
عرش و تمام فرشتگان مقرب
اَللَّهُمَّ وَ حَمَلَةُ عَرْشِكَ الَّذينَ لايَفْتُرُونَ مِنْ تَسْبيحِكَ، وَ
بارالها و حاملان عرشت كه از تسبيح تو سست نمىشوند، و
لايَسْئَمُونَ مِنْ تَقْديسِكَ، وَ لايَسْتَحْسِرُونَ مِنْ عِبادَتِكَ،
از تقديست ملول نمىگردند، و از عبادتت وانمىمانند،
وَ لايُؤْثِرُونَ التَّقْصيرَ عَلَى الْجِدِّ فى اَمْرِكَ، وَ لايَغْفُلُونَ
و در اجراى فرمانت كوتاهى را بر كوشش انتخاب نمىنمايند، و از شيفتگى به سوى تو
عَنِ الْوَلَهِ اِلَيْكَ، وَ اِسْرافيلُ صاحِبُ الصُّورِ، الشّاخِصُ
غافل نمىگردند، و اسرافيل صاحب صور كه چشم به راه اجازه
الَّذى يَنْتَظِرُ مِنْكَ الْاِذْنَ، وَ حُلُولَ الْاَمْرِ، فَيُنَبِّهُ بِالنَّفْخَةِ
و فرمان توست تا در صور بدمد و بدين برنامه افتادگان
صَرْعى رَهآئِنِ الْقُبُورِ، وَ ميكآئيلُ ذُوالْجاهِ عِنْدَكَ، وَالْمَكانِ
به زندان گور را از خواب مرگ بيدار كند، و ميكائيل كه نزد تو بلند مرتبه، و به خاطر
الرَّفيعِ مِنْ طاعَتِكَ، وَ جِبْريلُ الْاَمينُ عَلى وَحْيِكَ،الْمُطاعُ
طاعت تو داراى مكانى رفيع است، و جبرئيل امين وحى تو، كه در بين اهل
فى اَهْلِ سَمواتِكَ، الْمَكينُ لَدَيْكَ، الْمُقَرَّبُ عِنْدَكَ، وَالرُّوحُ
آسمانهاى تو مورد اطاعت است، و در پيشگاهت ارجمند، و به درگاهت مقرّب، و روح
الَّذى هُوَ عَلى مَلآئِكَةِ الْحُجُبِ، وَالرُّوحُ الَّذى هُوَ مِنْ اَمْرِكَ،
كه بر فرشتگان حجب گمارده است، و آن روح كه از امر توست،
فَصَلِّ عَلَيْهِمْ، وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الَّذينَ مِنْ دُونِهِمْ، مِنْ سُكّانِ
پس بر همه آنان درود فرست، و همچنين بر فرشتگانى كه از نظر مقام پائينتر از ايشانند از ساكنان
سَمواتِكَ، وَ اَهْلِ الْاَمانَةِ عَلى رِسالاتِكَ، وَالَّذينَ لاتَدْخُلُهُمْ
آسمانهايت، و امين بر پيامهايت، و آن فرشتگانى كه از كوشش و كار
سَئْمَةٌ مِنْ دُؤُبٍ، وَ لااِعْيآءٌ مِنْ لُغُوبٍ – وَ لا فُتُورٌ، وَ لا تَشْغَلُهُمْ
ملول نمىشوند، و از هيچ زحمتى وامانده و سست نمىگردند، و خواستهها ايشان را
عَنْ تَسْبيحِكَ الشَّهَواتُ، وَ لايَقْطَعُهُمْ عَنْ تَعْظيمِكَ سَهْوُ
از تسبيح تو باز نمىدارد، و سهو ناشى از غفلتها آنان را از بزرگداشت تو جدا
الْغَفَلاتِ، الْخُشَّعُ الْاَبْصارِ، فَلايَرُومُونَ النَّظَرَ اِلَيْكَ،
نمىكند، ديدگان به خشوع فرو هشتهاند، و اراده نگريستن به انوار جلالت نمىنمايند،
النَّواكِسُ الْاَذْقانِ، الَّذينَ قَدْ طالَتْ رَغْبَتُهُمْ فيما لَدَيْكَ،
سرها به زير افكندهاند، آنان كه عشق و شوقشان را به آنچه نزد توست پايانى نيست،
الْمُسْتَهْتَرُونَ بِذِكْرِ الآئِكَ، وَالْمُتَواضِعُونَ دُونَ عَظَمَتِكَ
شيفته ياد نعمتهاى تواند، و در برابر بزرگى و جلال كبريائيت
وَ جَلالِ كِبْرِيآئِكَ، وَالَّذينَ يَقُولُونَ اِذا نَظَرُوا اِلى جَهَنَّمَ تَزْفِرُ
متواضعند، و بر آن فرشتگان كه چون دوزخ را بر گنهكاران خروشان
عَلى اَهْلِ مَعْصِيَتِكَ: سُبْحانَكَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ،
ببينند مىگويند: اى خداى منزه و پاكيزه، ما تو را چنان كه سزاوار توست عبادت نكرديم،
فَصَلِّ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى الرَّوْحانِيّينَ مِنْ مَلآئِكَتِكَ، وَ اَهْلِ
پس بر همه آنان درود فرست، و نيز بر روحانيان از ملائكهات، و اهل
الزُّلْفَةِ عِنْدَكَ، وَ حُمّالِ الْغَيْبِ اِلى رُسُلِكَ، وَالْمُؤْتَمِنينَ
منزلت و قرب در پيشگاهت، و حاملان پيام غيب به سوى فرستادگانت، و امينان
عَلى وَحْيِكَ، وَ قَبآئِلِ الْمَلآئِكَةِ الَّذينَ اخْتَصَصْتَهُمْ
بر وحيت، و اصناف فرشتگانى كه آنان را به خود اختصاص
لِنَفْسِكَ، وَاَغْنَيْتَهُمْ عَنِ الطَّعامِ وَالشَّرابِ بِتَقْديسِكَ،
دادهاى، و به وسيله تقديس خود ايشان را از خوردنى و آشاميدنى بىنياز نمودهاى،
وَاَسْكَنْتَهُمْ بُطُونَ اَطْباقِ سَمواتِكَ، وَالَّذينَ عَلى اَرْجآئِها
و در اندرون طبقات آسمانهايت مسكن دادهاى، و بر آن فرشتگان كه چون فرمانت به انجام
اِذا نَزَلَ الْاَمْرُ بِتَمامِ وَعْدِكَ، وَ خُزّانِ الْمَطَرِ وَ زَواجِرِ
وعدهات صادر گردد بر اطراف آسمانها گماشته شوند، و بر خزانهداران باران، و حركت دهندگان
السَّحابِ، وَالَّذى بِصَوْتِ زَجْرِهِ يُسْمَعُ زَجَلُ الرُّعُودِ،
ابر، و بر آن مَلَكى كه از فرياد زجرش غرّش رعدها شينده شود،
وَ اِذا سَبَحَتْ بِهِ حَفيفَةُ السَّحابِ الَْتمَعَتْ صَواعِقُ الْبُرُوقِ،
و چون ابر خروشان به وسيله او به شنا درآيد شعلههاى برق درخشيدن گيرد،
وَ مُشَيِّعِى الثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، والْهابِطينَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ اِذا نَزَلَ،
و برفرشتگانىكه دانههاى برف وتگرگ را بدرقه مىكنند، وملائكهاى كه همراه قطرات باران فرود مىآيند،
وَالْقُوَّامِ عَلى خَزآئِنِ الرِّياحِ، وَالْمُوَكَّلينَ بِالْجِبالِ فَلاتَزُولُ،و الَّذينَ عَرَّفتَهم مَثاقيلَ المياه
و بر آنان كه وكيل خزينههاى بادند، و آنان كه بر كوهها گماشته شدهاند تا از جا در نروند،و بر آنان که وزن آبها,
وَ کَيلَ ما تَحويهٍ لَواعج الْاَمْطارِ وَ عَوالِجُها، وَ رُسُلِكَ مِنَ الْمَلائِكَةِ اِلى اَهْلِ الْاَرْضِ
و اندازه بارانهای سیل آسا و رگبارهای متراکم را به آنان آموختهاى، و بر فرشتگانى كه بهسوى اهل زمين گسيل مىشوند و
بِمَكْرُوهِ ما يَنْزِلُ مِنَ الْبَلآءِ، وَ مَحْبُوبِ الرَّخآءِ،وَالسَّفَرَةِ
گرفتارى ناخوشايند و گشايش خوشايند براى آنان مىآورند، و بر سفيران
الْكِرامِ الْبَرَرَةِ، وَالْحَفَظَةِالْكِرامِالْكاتِبينَ، وَ مَلَكِ الْمَوْتِ
بزرگوار نيكوكار، و فرشتگان بزرگوارى كه حافظ عمل مردم و نويسنده آنند، و بر فرشته مرگ
وَ اَعْوانِهِ، وَ مُنْكَرٍ وَ نَكيرٍ، وَ رُومانَ فَتّانِ الْقُبُورِ، وَالطّآئِفينَ
و يارانش، و منكَر و نكير، و بر رومان آزمايش كننده مردگان در گور، و بر طواف كنندگان
بِالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، وَ مالِكٍ، وَالْخَزَنَةِ وَ رِضْوانَ، وَ سَدَنَةِ
بيتالمعمور، و بر مالك، و بر خازنان دوزخ و بر رضوان، و خدمتگزاران
الْجِنانِ، وَالَّذينَ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما اَمَرَهُمْ، وَ يَفْعَلُونَ
بهشت، و بر فرشتگانى كه خدا را در آنچه امر مىكند مخالفت نمىنمايند، و مأموريت خود را
مايُؤْمَرُونَ، وَالَّذينَ يَقُولُونَ: سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ
به نحو احسن انجام مىدهند، و بر فرشتگانى كه به اهل بهشت مىگويند: سلام بر شما به خاطر آنكه صبر كرديد، پس
عُقْبَى الدّارِ، وَالزَّبانِيَةِ الَّذينَ اِذا قيلَ لَهُمْ: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ
نيكوسرايى است خانه آخرت براى شما، و بر فرشتگان نگاهبان دوزخ كه چون به آنان فرمان رسد: او را بگيريد و به زنجير كشيد سپس
الْجَحيمَ صَلُّوهُ، ابْتَدَرُوهُ سِراعاً، وَلَمْ يُنْظِرُوهُ، وَ مَنْ
به آتش درافكنيد، به سرعت دستگيرش كنند و به او مهلت ندهند، و بر
اَوْهَمْنا ذِكْرَهُ، وَ لَمْنَعْلَمُ مَكانَهُ مِنْكَ، وَ بِاَىِّ اَمْرٍ وَكَّلْتَهُ،
هر فرشتهاى كه نامش را ياد نكردهايم، و از قدرش در پيشگاه تو خبر نداريم، و نمىدانيم او را به چه كارى گماشتهاى،
وَ سُكّانِ الْهَوآءِ وَالْاَرْضِ وَالْمآءِ، وَ مَنْ مِنْهُمْ عَلَى الْخَلْقِ،
و بر آن فرشتگانى كه ساكن هوا و زمين و آبند، و به هر كدام از آنان كه موكّل آفريدگانند،
فَصَلِّ عَلَيْهِمْ يَوْمَ يَاْتى كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سآئِقٌ وَ شَهيدٌ،
پس بر همه آنان درود فرست در روزى كه هركس با دو فرشته يكى راننده و ديگرى گواه مىآيد،
وَصَلِّ عَلَيْهِمْ صَلوةً تَزيدُهُمْ كَرامَةً عَلى كَرامَتِهِمْ،
و بر ایشان درود فرست درودی که بر بزرگواریشان بیفزاید,
وَ طَهارَةً عَلى طَهارَتِهِمْ. اَللَّهُمَّ وَ اِذا صَلَّيْتَ عَلى
و بر طهارتشان طهارت اضافه کند بارالها به وقتیکه بر
مَلآئِكَتِكَ وَ رُسُلِكَ، وَ بَلَّغْتَهُمْ صَلوتَنا عَلَيْهِمْ، فَصَلِّ
فرشتگانت و فرستادگانت درود می فرستی و درود ما را به آنان ابلاغ میکنی, به علت آن گفتار نیکو
عَلَيْنا بِما فَتَحْتَ لَنا مِنْ حُسْنِ الْقَوْلِ فيهِمْ،
که در وصف آنان بر زبان و دل ما روان ساختی ای,بر ما نیز درود و رحمت فرست,
اِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ.
که تو بخشنده و بزرگواری.
معجزه این نیست که روی آب راه بروی، معجزه آن است که روی زمین خدا «درست» راه بروی!
یکی از بیماریهای روحانی که در روح انسان نفوذ میکند و ممکن است از آن خبر نداشته باشد و اتفاقا این بیماری را نشانه خوبی بداند این است که در ادیان و مکاتب عرفانی همیشه و صرفا به دنبال این هستند که به یک عده کارهای خارق العاده دست پیدا کنند. مثلا بتوانند کشف و شهود عرفانی داشته باشند؛ یا بتوانند آینده افراد را بگویند و ذهنخوانی کنند. یا ممکن است با نیت خیری وارد سیر و سلوکی بشوند ولی بعد مدتی توهم و تخیل اینکه یک مرد بزرگ الهی شدهاند آنها را بردارد و دیگر با خدا هم فالوده نمیخورند؛ از بس روحانیت و فاز عرفانی آنها بالا زده است.
اصل و اساس و هدف تمام مکاتب عرفانی و برنامههای روحانی و معنوی یک چیز بیشتر نیست و آن این است که وجود ما را روح ما را از نواقص اخلاقی و معایب و صفات نفسانی پاک کند. اگر یک مکتب عرفانی وعده کشف و شهود و دیدن مغیبات و از اینجور حرفها را بدهد حتی اگر در فضای اسلام باشد باید از آن مکاتب و عرفا ترسید و فرار کرد؛ این سخنم یک دلیل مهم دارد. کسی که ادعا میکند که دارای تواناییهای خارق العاده و کشف و شهود شده است یا به شما این وعده ها را بدهد کم کم یک غرور و خودبینی کاذبِ دروغین در او و در شما به وجود میآورد که خود این منیت و غرور باعث میشود او خودش را از بقیه متفاوتتر و بهتر بداند. یعنی کسی که میخواست از طریق سیر و سلوک آدم شود آدمیتش را از دست داد. این قصه سر دراز دارد.
کرامت و معجزه مخصوص انبیا و اولیا خداوند است. برای کسانی که مسیرهای عرفانی و معنوی را در کنار دین خودشان طی میکنند کرامت معنای خاص دیگری دارد. کرامت برای یک انسان مومن مسلمان یا مسیحی یا با هر دینی مثلا و مصداقا این است که اگر توانست زمانی که همه انسانها خشمگین میشوند و از کوره در میروند او در آن لحظه این کار را نکرد و کظم غیط کند و خشمش را فرو برد؛ یا اگر کسی تفی در صورت ما انداخت یا فحش رکیکی داد یا باعث شد که ما تحریک به عصبانیت و داد زدن شویم ولی سکوت محض کردیم و آن را به خدا سپردیم چنین شخصی یک عارف واقعی است و اتفاقا این جور افراد را باید به دنبالشان افتاد و خواهش کرد که به ما بگویند چگونه میتوان به چنین مرتبه بزرگی در عرفان و اخلاق دست یافت.
اگر کسی عین آب خوردن میتوانست انتقام بگیرد و کینه خود را خالی کند ولی نکرد او آدم بزرگیست. البته نکته مهم این است که این کار را صرفا و تنها و ضرورتا برای رضای خدا انجام دهد نه اینکه از کسی بترسد و این کار را نکند چون این دیگر مرتبه و کرامت نیست بلکه بزدلی و ترسو بودن است که خودش نقص و صفت بد دیگری است.
من از شما خواهش میکنم همین یک فرمول را در زندگی پیاده کنید مطمئن باشید در مسیر خداوند خواهید بود و خداوند به شما کمک خواهد کرد و هرچه کرامت روحانی و اخلاقی باشد کم کم به شما هدیه خواهد کرد. اینکه بدانید قدرت، خواست و اراده خداوند چیزی جز بهترین کوششها و تلاشها در تغییر شخصیت ما نمیباشد. من این پیشفرض را در ذهن و درون خودم دارم و این نگرش را از قرآن و اهل بیت گرفتهام. خداوند لطف و کرم خودش را در زندگی ما اینگونه متجلی میکند که کم کم نواقص و اخلاقهای بد من را بگیرد؛ و الا کرامات و معجزات برای انبیا است و روزی هم که دست خود خداست و به هرکه در مسیر از بین بردن مرضهای اخلاقی تلاش کند و برای کسب روزی وظیفه خودش را انجام دهد خداوند به او کمک خواهد کرد.
سعی کنید زندگی امروزتان یک قدم جلوتر از زندگی دیروزتان باشد. رشد عرفانی و معنوی تنها خودش را به صورت این نوع از ارتباط بین من و خداوند نشان میدهد که من هر روز به صورت آگاهانه و برای کسب رضایت او تلاشی برای از بین بردن خودخواهی، غرور، عجلهها، ترسها، شهوتها، حسادتها، کینهها و خشمهای درونم انجام دهم تا آرامش و نور و حضور خداوند در من جاری گردد.
شما در هیچ جای قرآن نمیبینید که گفته باشد فلان مومن و مسلمان چون فلان ذکر را گفت یا فلان عمل را انجام داد و توانست مثلا طی الارض کند یا بتواند روی هوا راه برود پس محبوب و معشوق خداست. ولی آیات مختلفی میبیند در مورد اینکه آنها که خشمشان را فرو بردند یا آنها که اهل بخشش و عفو بودند آنها محسن و نیکوکارند و خداوند آنها را دوست دارد: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ». یا مومنین کسانی هستند که جز با همسران خود رابطه نمیگذارند و بر شهوت خود فائق میآیند. یا زنانی که خود را از نامحرم میپوشانند. آنها که شب و روز به یاد خدا مشغول اند. و صدها آیه از این دست آیات در قرآن یافت شود. در این رابطه مطلبی در مورد محسنین در قرآن نوشتهام که میتوانید به آن مراجعه کنید: میخواهی شاد باشی یا برنده باشی؟
فلسفه کلام عرفان سبک زندگی اسلامی
دکتر حمید خسروانی
یکی از بیماریهای روحانی که در روح انسان نفوذ میکند و ممکن است از آن خبر نداشته باشد و اتفاقا این بیماری را نشانه خوبی بداند این است که در ادیان و مکاتب عرفانی همیشه و صرفا به دنبال این هستند که به یک عده کارهای خارق العاده دست پیدا کنند. مثلا بتوانند کشف و شهود عرفانی داشته باشند؛ یا بتوانند آینده افراد را بگویند و ذهنخوانی کنند. یا ممکن است با نیت خیری وارد سیر و سلوکی بشوند ولی بعد مدتی توهم و تخیل اینکه یک مرد بزرگ الهی شدهاند آنها را بردارد و دیگر با خدا هم فالوده نمیخورند؛ از بس روحانیت و فاز عرفانی آنها بالا زده است.
اصل و اساس و هدف تمام مکاتب عرفانی و برنامههای روحانی و معنوی یک چیز بیشتر نیست و آن این است که وجود ما را روح ما را از نواقص اخلاقی و معایب و صفات نفسانی پاک کند. اگر یک مکتب عرفانی وعده کشف و شهود و دیدن مغیبات و از اینجور حرفها را بدهد حتی اگر در فضای اسلام باشد باید از آن مکاتب و عرفا ترسید و فرار کرد؛ این سخنم یک دلیل مهم دارد. کسی که ادعا میکند که دارای تواناییهای خارق العاده و کشف و شهود شده است یا به شما این وعده ها را بدهد کم کم یک غرور و خودبینی کاذبِ دروغین در او و در شما به وجود میآورد که خود این منیت و غرور باعث میشود او خودش را از بقیه متفاوتتر و بهتر بداند. یعنی کسی که میخواست از طریق سیر و سلوک آدم شود آدمیتش را از دست داد. این قصه سر دراز دارد.
کرامت و معجزه مخصوص انبیا و اولیا خداوند است. برای کسانی که مسیرهای عرفانی و معنوی را در کنار دین خودشان طی میکنند کرامت معنای خاص دیگری دارد. کرامت برای یک انسان مومن مسلمان یا مسیحی یا با هر دینی مثلا و مصداقا این است که اگر توانست زمانی که همه انسانها خشمگین میشوند و از کوره در میروند او در آن لحظه این کار را نکرد و کظم غیط کند و خشمش را فرو برد؛ یا اگر کسی تفی در صورت ما انداخت یا فحش رکیکی داد یا باعث شد که ما تحریک به عصبانیت و داد زدن شویم ولی سکوت محض کردیم و آن را به خدا سپردیم چنین شخصی یک عارف واقعی است و اتفاقا این جور افراد را باید به دنبالشان افتاد و خواهش کرد که به ما بگویند چگونه میتوان به چنین مرتبه بزرگی در عرفان و اخلاق دست یافت.
اگر کسی عین آب خوردن میتوانست انتقام بگیرد و کینه خود را خالی کند ولی نکرد او آدم بزرگیست. البته نکته مهم این است که این کار را صرفا و تنها و ضرورتا برای رضای خدا انجام دهد نه اینکه از کسی بترسد و این کار را نکند چون این دیگر مرتبه و کرامت نیست بلکه بزدلی و ترسو بودن است که خودش نقص و صفت بد دیگری است.
من از شما خواهش میکنم همین یک فرمول را در زندگی پیاده کنید مطمئن باشید در مسیر خداوند خواهید بود و خداوند به شما کمک خواهد کرد و هرچه کرامت روحانی و اخلاقی باشد کم کم به شما هدیه خواهد کرد. اینکه بدانید قدرت، خواست و اراده خداوند چیزی جز بهترین کوششها و تلاشها در تغییر شخصیت ما نمیباشد. من این پیشفرض را در ذهن و درون خودم دارم و این نگرش را از قرآن و اهل بیت گرفتهام. خداوند لطف و کرم خودش را در زندگی ما اینگونه متجلی میکند که کم کم نواقص و اخلاقهای بد من را بگیرد؛ و الا کرامات و معجزات برای انبیا است و روزی هم که دست خود خداست و به هرکه در مسیر از بین بردن مرضهای اخلاقی تلاش کند و برای کسب روزی وظیفه خودش را انجام دهد خداوند به او کمک خواهد کرد.
سعی کنید زندگی امروزتان یک قدم جلوتر از زندگی دیروزتان باشد. رشد عرفانی و معنوی تنها خودش را به صورت این نوع از ارتباط بین من و خداوند نشان میدهد که من هر روز به صورت آگاهانه و برای کسب رضایت او تلاشی برای از بین بردن خودخواهی، غرور، عجلهها، ترسها، شهوتها، حسادتها، کینهها و خشمهای درونم انجام دهم تا آرامش و نور و حضور خداوند در من جاری گردد.
شما در هیچ جای قرآن نمیبینید که گفته باشد فلان مومن و مسلمان چون فلان ذکر را گفت یا فلان عمل را انجام داد و توانست مثلا طی الارض کند یا بتواند روی هوا راه برود پس محبوب و معشوق خداست. ولی آیات مختلفی میبیند در مورد اینکه آنها که خشمشان را فرو بردند یا آنها که اهل بخشش و عفو بودند آنها محسن و نیکوکارند و خداوند آنها را دوست دارد: «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ». یا مومنین کسانی هستند که جز با همسران خود رابطه نمیگذارند و بر شهوت خود فائق میآیند. یا زنانی که خود را از نامحرم میپوشانند. آنها که شب و روز به یاد خدا مشغول اند. و صدها آیه از این دست آیات در قرآن یافت شود. در این رابطه مطلبی در مورد محسنین در قرآن نوشتهام که میتوانید به آن مراجعه کنید: میخواهی شاد باشی یا برنده باشی؟
فلسفه کلام عرفان سبک زندگی اسلامی
دکتر حمید خسروانی
معجزه این نیست که روی آب راه بروی، معجزه آن است که روی زمین خدا «درست» راه بروی!