حمید لنگان لنگان در حال خودسازی

این کتاب را چند سال پیش خوانده بودم و مطالبی هم از آن در وبلاگ قدیمی‌ام منتشر کرده بودم: کتابی که نخواندش حیف عمر است و Do is God thing or a nothing? or none و God isn’t any concept, even Being or reality مدتی است به لطف خدا و اهل بیت در حال خودسازی به سر می‌برم هرچند لنگان لنگان و باز هم مثل همیشه خوردن به زمین بعد بلند شدن.

رفتن در ظلمت و درآمدن و ادامه این چرخه. گناه و بعد توبه و… در حال نوشتن شبانه لیست رجسهای روزانه ام و تلاشی برای از بین بردن آنها با قلم عفو حضرت رحمان. نوشتن آنچه چاه وجودم را خفه کرده است و فکری برای اینکه چه گلی بر سر گرفت: چاه وجودتو باز کن تا شیطان ولت کنه

اسم این کتاب طهارت نفس است. خیلی ساده است طهارت یعنی پاکی. آدم اگر می‌خواهد رنگ خدا را بگیرد «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»، اگر می‌خواهد به خدا وصل شود، اگر می‌خواهد به وحدت با کل هستی برسد باید پاک شود. پاکی هم مراتب دارد. مراتب یعنی نمی‌شود گفت من طهارت اخلاقی پیدا کرده ام پس همه چی تمام شد. طهارت اعتقادی پس چه؟ اگر به کارما اعتقاد داری؟ اگر به تناسخ اعتقاد داری؟ اگر به وحدت وجود اعتقاد داری؟ و … اینها ناپاکی اعتقادی هستند. باید از آنها پاک شوی. پاکی جسمی و پاکی اعمال عبادی یعنی آیا نمازم به موقع است؟ آیا پول حرامی به مالم اضافه شده است؟ و… پاکی اخلاقی، پاکی قوه خیال و هزاران جور پاکی که باید آشغالها را از صحنه وجودمان پاک کنیم.

در صفحه ۴۱ این کتاب دم از وضو به عنوان محوکننده اثرات تکوینی آلودگی گناه زده است. عجیب اینجاست که گاهی عمل به ظاهر مباح و حتی مستحبی به خیال خودمان انجام می‌دهیم ولی نمی‌دانیم که اثرات ریشه‌ای آن در چاه سرنوشتمان گیر کرده است. چرا دعای ما گاهی برآورده نمی‌شود؟ خدا خواسته ها؟ خخخ نه خدا نخواسته بلکه گاهی عدم استجابت دعا به خاطر این است که چیزی سد راه آن شده است. گاهی دلی شکسته‌ایم و تا آن دل را رضایتش را به دست نیاوریم آن دعا استجابت نمی‌شوند به غیر از عذاب آخرتی آن. گاهی پول حرامی خورده ایم و راست راست در غم ها و مشکلات قدم می‌زنیم و عمرمان را در استرس و افسردگی و غم و طلاق و شکست می‌گذرانیم. اینها همه از اثرات گناهانی است که نمی‌دانیم.

دانلود کتاب شرح مراتب طهارت حسن زاده و صمدی آملی

جلد اول 

جلد دوم

این کتاب خیلی ارزشمند است تا جایی که بتوانم بعدا این بحث را ادامه خواهم داد.

همان سه ثانیه اول فرار کن
خدا هرگز اجازه نمی‌دهد راحت زندگی کنی ولی شاد می‌توانی زندگی کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.