ترس ریشه جمله «از فردا شروع می‌کنم»

بارها این جمله را با خودمان در زندگی تکرار کرده ایم که «از فردا دیگه شروع می‌کنم». شاید کمی موجب آزرده خاطر شدن شما بشود و جالب است به شما بگویم که نشانه روحی گفتن این جمله وجود ترس عمیقی در جان است. ولی ترس از چه؟ ترس از اینکه شما می‌ترسید که از موقعیتی که در آن هستید بیرون بروید. مثلا کسی تنبل است و می‌خواهد زبان انگلیسی را شروع کند ولی هی امروز و فردا می‌کند. یا کسی می‌خواهد سیگار را ترک کند و هی می‌گوید از شنبه این هفته شروع می‌کنم.

مورد اول از خود زبان انگلیسی می‌ترسد. می‌ترسد که نتواند از پسش بر بیاید. می‌ترسد چون می‌بیند که دیگرانی به خوبی توانسته اند تافل بگیرند ولی او هنوز اندر خم یک کوچه زبان انگلیسی است و از این ترسیده که در وجودش جسارت این کار وجود ندارد. کسی که می‌گوید از فردا زبان را شروع می‌کنم ولی نمی‌کند یا بعد چند روز از شروع ولش می‌کند چون از جوی که در جامعه پیرامون زبان شایع شده، از بازار کتاب‌های فراوان زبان انگلیسی در بازار کتاب، از دوره های زبان انگلیسی می‌ترسد.

یا کسی که می‌خواهد سیگار را ترک کند ولی نمی‌کند چون از عدم وجود سیگار در زندگیش می‌ترسد. می‌ترسد که بدون سیگار نابود شود. پس ریشه تمام به تعویق انداختن‌ها ترس است.

در قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره فصلت در مورد کسانی سخن می‌گوید که در توکل به خداوند استقامت کردند و پا پس نکشیدند و خداوند میگوید آنها نه می‌ترسند و نه غمگین می‌شوند. إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ.  پس آنها که به خدا ایمان دارند، اعتماد دارند آنها انسانهای مقاومی هستند و چون مقاوم هستند پس نمی‌ترسند. پس با ایمان به خداوند عملی و ذهنی، استقامت حاصل می‌شود. استقامت یعنی هرگز نمی‌گویند از فردا شروع می‌کنم بلکه همان لحظه پا روی ترس خود میگذارند و همان لحظه شروع می‌کنند.

وجود ترس دور پاهای ما گره می‌زند و از حرکت رو به جلو ما را باز می‌دارد. پادزهر ترس ایمان به خداوند و توکل و تکیه بر اوست. انسان با ایمان چنان شجاعتی و شهامتی در خود احساس می‌کند که از هیچ چیزی نمیترسد؛ چون هرچیزی از قدرت خداوند کوچکتر است و در برابر ربوبیت خداوند پوچ و هیچ است. تمام غولهایی که در ذهنمان آنها را ساخته‌ایم و نمیتوانیم از آنها در زندگیمان عبور کنیم وجود ترس است و وجود ترس نشانه بی ایمانی و عدم اعتقاد و باور قلبی به قدرت خداوند است. در این رابطه این مطلب را بخوانید: ترسهای مثبت و معقول و ترسهای منفی و غیر معقول در کلام حضرت علی علیه‌السلام

 

مهمترین فرق فعل tell و say (گرامر کاربردی)
پرسش و پاسخ انگلیسی در مصاحبه دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.